„PEPEES” S.A.
Sprawozdanie finansowe
za okres 12 miesięcy zakończony dnia 31 grudnia 2022 roku
(dane w tys. PLN)
21
towarów, które są zasadniczo takie same i w taki sam sposób przekazywane klientowi. Dla każdego
zobowiązania do wykonania świadczenia, jednostka Grupy ustala (na podstawie warunków
umownych), czy będzie je realizować w miarę upływu czasu lub czy spełni je w określonym
momencie.
Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów ujmuje się w wyniku finansowym
jednorazowo, w określonym momencie czasu, zgodnym z momentem spełnienia zobowiązania do
wykonania świadczenia.
b) przychody ze sprzedaży usług
Zgodnie z MSSF 15 „Przychody z umów z klientami” od 1 stycznia 2018 r. Spółka ujmuje
przychody z umów z klientami w momencie spełnienia zobowiązania do wykonania świadczenia,
poprzez przekazanie przyrzeczonej usługi nabywcy, gdzie przekazanie to stanowi jednocześnie
uzyskanie przez nabywcę kontroli nad tym składnikiem aktywów, tj. zdolności do bezpośredniego
rozporządzania przekazanym składnikiem aktywów i uzyskiwania z niego zasadniczo wszystkich
pozostałych korzyści oraz zdolności do niedopuszczania innych jednostek do rozporządzania
składnikiem aktywów i uzyskiwania z niego korzyści.
Jako zobowiązanie do wykonania świadczenia Spółka rozpoznaje każde, zawarte w umowie
przyrzeczenie przekazania klientowi usługi, które można wyodrębnić lub grupy wyodrębnionych
usług, które są zasadniczo takie same i w taki sam sposób przekazywane klientowi. Dla każdego
zobowiązania do wykonania świadczenia, Spółka ustala (na podstawie warunków umownych), czy
będzie je realizować w miarę upływu czasu lub czy spełni je w określonym momencie.
Przychody ze sprzedaży usług ujmuje się w wyniku finansowym w miarę upływu czasu, jeżeli
spełniony jest jeden z następujących warunków:
- klient jednocześnie otrzymuje i czerpie korzyści ekonomiczne płynące ze świadczenia Spółki
w miarę jak wykonuje ona swoje zobowiązanie, lub
- w wyniku spełnienia zobowiązania przez Spółkę powstaje lub zostaje ulepszony składnik
aktywów (np. produkcja w toku), a kontrolę nad tym składnikiem w miarę jego powstawania
lub ulepszania, sprawuje klient, lub
- w wyniku spełnienia zobowiązania przez Spółkę powstaje składnik aktywów, który nie ma
alternatywnego zastosowania Spółki i jednocześnie Spółce przysługuje egzekwowalne
prawo do zapłaty za dotychczas wykonane świadczenie.
MSSF 15 „Przychody z umów z klientami” dla sprzedaży produktów i towarów oraz sprzedaży usług
ustanowił tzw. Model Pięciu Kroków, które od 1 stycznia 2018 r. stosuje Spółka:
1. weryfikacja umów z klientami pod kątem kompletności i prawidłowości, uwzględniająca
prawdopodobieństwo otrzymania zapłaty;
2. określenie przedmiotu umowy, czyli świadczenia Spółki na rzecz klientów (w niektórych
przypadkach może być konieczność dokonania analizy kilku umów i ujęcia przychodów tak,
jakby wynikały z jednej umowy zawartej z klientem);
3. określenie ceny transakcyjnej, czyli wynagrodzenia, którego otrzymanie jest oczekiwane
przez Spółkę, biorąc pod uwagę stały lub zmienny charakter ceny, jej formę (pieniężną i/lub
niepieniężną), jak również wartość pieniądza w czasie w sytuacji, kiedy udzielono
kontrahentowi dłuższego kredytu kupieckiego;
4. alokacja ceny wynikającej z umowy do poszczególnych świadczeń/zobowiązań
wynikających z umowy - przypisanie przychodów do poszczególnych świadczeń na bazie
ich jednostkowej ceny sprzedaży, a w przypadku dyskonta oraz innych elementów
zmieniających cenę dokonanie analizy, których świadczeń te elementy dotyczą i następnie
odpowiednia ich alokacja;
5. ujęcie przychodu w księgach rachunkowych i w sprawozdaniu finansowym w chwili, kiedy
Spółka zrealizuje zobowiązanie w zakresie świadczenia (po przekazaniu kontrahentowi